× Στο Νησί
SOCIAL MEDIA

Ο Στράτης Μυριβήλης επανέρχεται στην εκδοτική επικαιρότητα

Mε την επανέκδοση της ανθολογίας διηγημάτων «Στη χώρα των αγαλμάτων» και της ποιητικής συλλογής «Μικρές φωτιές»

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 27/10/2019

Ο Στράτης Μυριβήλης επανέρχεται στην εκδοτική επικαιρότητα

Ο Στράτης Μυριβήλης (1890-1969) είναι ένα από τα πιο εμβληματικά πρόσωπα της γενιάς του 1930. Η πεζογραφία του επηρεάστηκε έντονα από τη συντριβή της Μεγάλης Ιδέας και τις συνέπειες της Μικρασιατικής Καταστροφής και διακρίθηκε για το οξύ αντιπολεμικό της πνεύμα, αποτυπωμένο στα μυθιστορήματά του «Η ζωή εν τάφω» (1924) και «Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια» (1932). Ο ίδιος εντάχθηκε εξαρχής στο ρεύμα του δημοτικισμού, διατηρώντας εκ παραλλήλου άρρηκτους δεσμούς με την παράδοση.

Πόσο, όμως, ξέρουν σήμερα οι νεώτεροι τον Μυριβήλη και πώς μπορούν να ανακαλύψουν το έργο του, χωρίς να χρειαστεί να ανατρέξουν διεξοδικά στη βιβλιογραφία του; Δύο πολύ πρόσφατες εκδόσεις τον φέρνουν ξανά στην επικαιρότητα και έρχονται να μας τον επανασυστήσουν τόσο ως πεζογράφο όσο και ως ποιητή (μια ιδιότητα που παραμένει εν πολλοίς άγνωστη και για τους παλαιότερους). Πρόκειται για την ανθολογία διηγημάτων του «Στη χώρα των αγαλμάτων» και για την επανέκδοση της ποιητικής του συλλογής «Μικρές φωτιές», που κυκλοφορούν σε επιμέλεια Παντελή Μπουκάλα και εικονογράφηση Μάρκου Καμπάνη από την Εστία.

Τα διηγήματα προέρχονται από τα τέσσερα χρωματιστά βιβλία του Μυριβήλη («Το πράσινο βιβλίο», «Το γαλάζιο βιβλίο», «Το κόκκινο βιβλίο» και «Το βυσσινί βιβλίο»), που πρωτοκυκλοφόρησαν μεταξύ 1936 και 1959. Την ανθολόγηση έχουν κάνει οι εγγονές του Χριστίνα Αγγελοπούλου και Λενιώ Μυριβήλη και η εκδότρια της Εστίας Εύα Καραϊτίδη.

Όπως παρατηρεί στην εισαγωγή του ο Π. Μπουκάλας, τα επιλεγμένα διηγήματα αντιπροσωπεύουν ένα ευρύ θεματικό φάσμα, υποδεικνύοντας την πολυσυλλεκτικότητα και τον πολυφωνικό χαρακτήρα της πεζογραφίας του Μυριβήλη. Ρεαλιστής αλλά και αινιγματικός, λυρικός αλλά και αισθησιακός, βασισμένος σε μια λόγια γλώσσα η οποία ενσωματώνει οργανικά στο εσωτερικό της τη λαϊκή έκφραση της εποχής του, ο συγγραφέας επιβεβαιώνει στα διηγήματά του την αντιπολεμική του στάση, με πολλαπλές αναφορές στους Βαλκανικούς Πολέμους, στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και στη Μικρασιατική Εκστρατεία.

[ΠΗΓΗ]
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο stonisi.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Στο φως ‑σχεδόν άθικτο‑ ρωμαϊκό άρμα

Μοναδικό αρχαιολογικό εύρημα σε έπαυλη έξω από την Πομπηία
ΧΩΡΙΑ

Ερώτηση Μπουρνού για το Ρωμαϊκό υδραγωγείο

Κι άλλη παρέμβαση προς την κ. Μενδώνη, μετά το ρεπορτάζ του «Ν»
ΧΩΡΙΑ

«Το μοναδικό ιστάμενο μνημείο της Λέσβου κινδυνεύει με κατάρρευση»

Επιστολή Συλλόγων και κατοίκων της Μόριας για το Αρχαίο Ρωμαϊκό Υδραγωγείο
ΕΛΛΑΔΑ

Αρχοντίδου, Φιλανιώτου και Λούπου κατά πολιτικής Μενδώνη

Επιστολή διαμαρτυρίας στον πρωθυπουργό 119 ιστορικών στελεχών μεταξύ των οποίων και τρεις διατελέσαντες Προϊστάμενοι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λέσβου
ΘΕΑΤΡΟ

«Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στα θύματα βίας»

Ανακοίνωση – ψήφισμα από την Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Ερασιτεχνικού Θεάτρου Αιγαίου, για τα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Αυτοψία τον Μάρτιο: Παρέμβαση Βαλσαμίδη για το Ρωμαϊκό Υδραγωγείο

Επιστολή του στο υπουργείο Πολιτισμού μετά την ανάδειξη του προβλήματος από το «Ν», όπου θυμίζει και τις παρεμβάσεις του
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η Μαρία Γιαννίκου εκθέτει… διαδικτυακά

«Η πλατεία των ονείρων» σε συλλογική έκθεση
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΧΩΡΙΑ

Η σκαλωσιά έπεσε, ακολουθεί το μνημείο;

Ετοιμόρροπο τόξο του Ρωμαϊκού Υδραγωγείου στη Μόρια μετά την κατάρρευση της μεταλλικής σκαλωσιάς που το υποστύλωνε από το 2005. Κίνδυνος κατάρρευσης μεγάλου μέρους του μνημείου αν υποχωρήσει το τόξο
ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ
ΕΛΛΑΔΑ

Παράταση για τις προσκλήσεις του Μητρώου Πολιτιστικών Φορέων

Στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων και των δράσεων «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός»
ΧΩΡΙΑ

Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το Σάρλιτζα

Τρία τα σενάρια αξιοποίησης λέει ο Περιφερειάρχης
ΔΡΑΣΕΙΣ

Έκλεισε ο «Αιολικός Κύκλος»

Τέλος Εποχής με την απώλεια του Τάκη Χατζηαναγνώστου